miércoles, 21 de junio de 2006

Engany o frau?

Versió sencera de l'article publicat a Txerrades.

Ja se sap que la publicitat enganyosa existeix, però no s'acostuma a atribuïr a empreses conegudes, que ofereixen la confiança de la seva marca al consumidor.

El cas que relataré és molt proper i fa referència a Sinertec, una firma col·laboradora de Telefónica, que utilitza el nom de l'empresa de referència per a enganyar al possible client.
La persona en qüestió havia sentit parlar d'una oferta de Telefónica per a contractar l'Adsl.
Va fer la següent cerca a Google ("telefónica adsl") i el resultat va ser el que es veu en la imatge (totes les captures es poden veure amb detall clicant-hi a sobre).
Va clicar sobre el segon enllaç, el que apuntava cap a Tot Inclós Telefónica, i que el va dur cap al web Telefónica Promocions. Les captures que vénen a continuació van ser les mateixes que les que van resseguir els ulls de la persona en qüestió.

Gratis, gratis, gratis...

Pel que fa a altres ofertes d'Adsl existents al mercat, la possibilitat de tenir un període d'antivirus gratuït no estava pas malament, encara que la persona que estudiava l'oferta ja en tenia.

Però l'opció de deu nits d'hotel, amb l'estiu tan a prop, va ser el que el va fer trucar al número indicat: 902.194.840.
No era el 1004, el gratuït de Telefónica... però com ara tot són 902, tampoc el va fer desconfiar.
Va estar a punt d'acceptar tot el paquet, Imagenio inclòs, però al final va tenir seny i va contractar nomès l'Adsl amb la tarifa plana de trucades.
I les deu nits d'hotel? "Quan rebi la primera factura, ens envia un fax amb les seves dades, i l'hi enviarem immediatament". Cap aclariment més, cap referència a "lletra petita" o asterisc en el contracte.
Passat un mes va arribar la factura i en va enviar una còpia per fax.
Van passar unes setmanes i els bons d'hotel no arribaven. Una trucada al 1004 va començar a infondre algunes sospites: "Telefónica no té constància del que vostè diu. Ha de reclamar aquest producte a l'empresa que l'hi va oferir". Però aquesta empresa és Telefónica, va protestar l'usuari. "No, senyor. El telèfon que indica no és pas de Telefónica".
Una trucada al número de més amunt va fer que la telefonista --gairebé sempre una dona, i gairebé sempre amb accent sud-americà-- prengués nota de la reclamació.
Unes quantes trucades i reclamacions posteriors van donar lloc que, fa escassos dies, dos mesos després de la contractació del producte, arribés una carta amb un carnet que incloïa deu bons d'hotel.
El carnet en qüestió era d'una empresa que es diu Hobby Promo Club i que, oh, sorpresa!, contenia "lletra petita": "Per a utilitzar la seva targeta, els usuaris han de realitzar en l'hotel les consumicions indicades en la guia d'hotels".
La guia, en efecte, amb un llistat d'hotels, incloïa referències a una despesa mitja de 25 a 35 euros per persona i dia en l'hotel seleccionat, en concepte de desdejuni, esmorçar i/o sopar.
Una trucada a un dels hotels el va treure de dubtes: el preu d'una habitació en mitja pensió era pràcticament igual que el preu del suposat regal. Li havien pres el pèl.
Indignada, la persona enganyada, va trucar a l'empresa citada. Tots els responsables estaven reunits i la telefonista va penjar a l'indignat usuari en tres ocasions. En una quarta, algú li va suggerir que mirés els asteriscos de la pàgina web.

El primer parlava de les quotes i el segon, del pack de seguretat... Però, en el primer paràgraf, oh, una altra sorpresa, hi havia una frase, "Més informació sobre el regal promocional", que canviava lleugerament de color.
Al clicar damunt, sorgia una finestreta com la de la imatge.

I en un dels seus apartat, la referència següent: "Els bons d'allotjament donen dret al seu posseïdor i a un acompanyant a gaudir d'una habitació doble en qualsevol dels hotels seleccionats durant 10 nits, a l'acollir-se al sistema de consumicions mínimes (habitualment desdejuni i sopar), imposades per cadascun dels establiments hotelers que els acullen."
Al nostre protagonista se li va quedar cara de babau.

No hay comentarios: